hits

mars 2015

Professor og professor, fru Blom

- Hva jobber du egentlig med, mamma? Nr folk spr meg hva du jobber med, vet jeg ikke hva jeg skal si.  Og nr jeg prver forklare, for eksempel ved si at  du har en doktorgrad i ledelse, sier de at det ikke gr an.  Jeg har gitt opp prve og forklare. 

Det var min datter p 15 som kom med dette lille hjertesukket der vi satt ved frokostbordet med hver vr smoothie en morgen for en tid tilbake.  Jeg husker at jeg sukket litt selv, for det var vanskelig forklare.  Hva jeg egentlig jobber med. 


Her er jeg p jobb! Det var 2013, siste dagen p kurset Coaching og Ledelse som jeg underviste i og er fagansvarlig for. Jeg fikk champagne av studentene. En av mange lykkelige dager p jobb i akadademia!  Foto: Jan Rune Johannesen

I USA har man et navn for det vre 'lrer' p et universitet eller en hyskole.  Da er man professor.  Og det innbefatter undervisning, men ikke bare det. Yrket mitt er vre en som bde underviser, forsker og driver med formidling.   Det hadde vrt nyttig kunne si til min datter at jeg er en snn professor som de har i USA, og som du ser p filmer fra amerikanske universiteter.  Men i Norge og mange andre land er professor-tittelen beskyttet, og kan bare benyttes av de som har den mest avanserte formen for kompetanse p den akademiske rangstigen.  Det er vel omtrent 10% av alle de vitenskapelig ansatte.   Vi andre blir kalt andre ting, som hyskolelektor, frstelektor, frsteamanuensis, eller lignende.  Men det vi egentlig er, er professorer slik ordet brukes i det amerikanske sprket.  Vi driver med kunnskapsproduksjon og formidling, og vi gjr det p alle mulige fagomrder, inklusiv p ledelsesfeltet, der jeg alts befinner meg.  Men merk, selv om det hadde forenklet formidlingen om hva yrket mitt gr ut p, er det ikke verken lov eller formlstjenlig for meg bruke begrepet professor, fr jeg faktisk er blitt kvalifisert som det.  P amerikansk snakker man i slike tilfeller om vre ikke bare en professor, men en 'full professor'. 

I det siste har jeg blitt srlig interessert i dette siste, bde hva en full (hehe) professor egentlig er, hva som kvalifiserer for bli en, og hva som forventes av dem nr de frst er kommet i den stillingen/rollen. Og det bringer meg tilbake til sprsmlet fra min 15 r gamle datter; hva jobber du egentlig med, mamma?  For den lille forskningen som er gjort omkring professor-rollen viser at det er ganske uklart hva professorer faktisk driver p med, hva som forventes av dem, og hvilke forventninger de har til seg selv og sine omgivelser.  Mao, det er ikke bare meg, som alts har kvalifisert meg til kunne benytte den utrolig usexy og lite beskrivende tittelen, frsteamanuensis (!), som opplever uklare forestillinger og forventninger omkring mitt yrkesinnhold.  Ogs det tilsynelatende entydige professorale begrepet, skaper forvirring.  For understreke dette poenget, tar jeg med et sitat fra en av forskningsartiklene jeg har funnet om dette:

What it means to be a professor - and more importantly what others think it means -  is magnificently opaque. (...) There's no global job description, no template, no handbook, only the example of those who have gone before (Mroz, 2011)

Hva det er vre professor, handler derfor frst og fremst om hva de som er professorer legger i rollen sin, hva folk rundt dem forventer, og hvordan arbeidsgivere tilrettelegger for de muligheter og forutsetninger som knyttes til rollen. 

Selv om veien til bli professor kan synes ganske trang og kronglete, er selve rollen, nr man har kommet dit, langt mer pen og formbar.  Dette kan vel ha sine fordeler og ulemper, nr sant skal sies.  Professorer fr ingen ledertrening, men har likevel mange lederoppgaver, og utver et intellektuelt lederskap med vidtrekkende konsekvenser p mange plan.  Professorene innehar de faglige toppstillingene i det akademiske hierarki, og akkurat det, er ikke til kimse av. 

Hvis man ser p hva hyere utdanning skal bidra med fra et institusjonsperspektiv, er det tre hovedomrder som peker seg ut; i) utdanning av morgendagens arbeidskraft; ii) forskning, utvikling og innovasjon og iii) formidling og samfunnskontakt (jfr. Visjon og ml for HBV, Hgskolen i Buskerud og Vestfold, som er min arbeidsgiver).   I tillegg skal vi srge for utvikle en fleksibel organisasjon som gjr oss i stand til ivareta det samlede samfunnsoppdraget.

Professorene er de viktigste aktrene p alle disse oppgaveomrdene.   Men vi andre, som befinner oss nedover i hierarkiet, har ogs et stort ansvar og store pvirkningsmuligheter.  Alle studenter som har lidd seg gjennom en forelesning med en foreleser som ikke egner formidle kunnskap p en mte som gjr den forstelig, og helst interessant, vet hva jeg snakker om.  Det er opp til oss srge for at vi skal "gi utdanning som skaper myndige samfunnsborgere og yrkesutvere med faglig entusiasme, lringslyst og etisk bevissthet" (som det heter i det omtalte visjonsdokumentet for HBV).  Men vi skal ogs "utvikle forskning, utvikling og innovasjon av hy kvalitet", svel som "stimulere og bidra til samfunnsdebatten". 

Jeg og mine kolleger er viktige for samfunnet - enda samfunnet ikke har oppdaget det enda. 

"Justert for kjpekraft har bare russiske akademikere lavere lnn" (enn norske), kunne vi lese i Aftenpostens leder i uken som var.

FLAUT! I et skalt 'kunnskapssamfunn' i verdens rikeste land. 

Men jeg skjnner jo at vi har en formidlingsjobb gjre - derfor dette blogginnlegget, blant annet.  

For oppsummere; selv om tittelen min er frsteamanuensis forventer jeg ikke at du skal huske den eller vite hva den innebrer.  Jeg er en vitenskapelig ansatt medarbeider p en hyere utdanningsinstitusjon som liker se p meg selv som en akademiker (synonymt med  det amerikanske professor begrepet).  Jeg har en rolle som omhandler bde drive med utdanning, forskning, utvikling, innovasjon, formidling og samfunnskontakt.     

Der!  Ble det klarere n?! 

Cheerio - til neste gang! 

Beste hilsen Irmelin

PS! Jeg skal forske videre p toppstillinger i akademia og veien til bli professor i tiden fremover med srlig fokus p f flere kvinnelige professorer  og dosenter.  Garantert mer om det p bloggen etter hvert. 

, Brum

Hei, og velkommen til bloggen min! Jeg har jobbet p ledelsesfeltet lenge - s lenge at jeg har sluttet gjengi hvor mange r det er, haha. Jeg elsker fag og kunnskap og nsker spre mine kunnskaper og innsikter til flest mulig fordi verden trenger mer positivt lederskap. Jeg mener fremtidens lederskap handler om evne, vilje og handlekraft til skape en mer positiv og brekraftig fremtid, og til mobilisere andre til gjre det samme. Jeg er stolt av min doktorgrad i strategisk ledelse fra Norges Handelshyskole i Bergen, selv om skolen er enten hatet eller eller elsket blant folk flest. Det meste er ikke som man tror! Selv om jeg i dag er akademiker og en lykkelig medarbeider p Hyskolen Kristiania, er jeg ikke en som elsker teorier for teorienes skyld. Ledelse og lederskap utves i praksis, og derfor har jeg viet min karriere til bidra inn p kurs, programmer, tiltak, og prosjekter for praktikere og studenter i ledelse og lederskap. Jeg drmmer om inspirere folk til realisere drmmene sine, men uten vre blyd og naiv. Endring og innovasjon krever hardt arbeid, og gr sjelden etter planen. Men det er s viktig!Det er vi selv som skaper morgendagen gjennom vre handlinger i dag. Her p bloggen skriver jeg med ujevne mellomrom om det som engasjerer meg, god lesning og takk for at du kom innom! beste hilsen Irmelin

Kategorier