hits

juli 2013

Hva har Miuccia Prada med meg gjre?

D2, et glanset magasinbilag som flger med den rosa avisen, den som forteller om alle de mer eller mindre vellykkede forretningsfolkene og lederne og investorene her til lands. Denne fredagen er det Miuccia Prada som pryder forsiden p magasinet. Hun som str bak klesmerket Prada, i tillegg til et konglomerat av andre merker som Helmut Lang, Jill Sander, Fendi og Miu Miu i et motekonsern som i 2012 omsatte for 30 milliarder kroner. Man blir jo ikke s rent lite imponert.


Prada fotografert av Mario Sorrenti/Art Partnerp forsiden av D2, 26.07.2013

Intervjuet treffer meg p en lft-aktig mte, ja, det er som om jeg lftes opp og ut av min lille hverdag og kjenner en umiddelbar vind av inspirasjon. Takk, tenker jeg og sender bde fotograf, journalist, redaksjon og Miuccia selv en vennlig tanke som har snekret dette sammen og gjort det tilgjengelig for snne som meg.Jeg finner resolutt frem PC'en, sjenker meg et glass smoothie og setter meg ned for fange opp hva det var som inspirerte og lftet. 

Notatbkene mine flger med meg nesten over alt. Her skribler jeg ideer, sitater, kildehenvisninger eller andre ting jeg kommer p i lpet av en dag.


Akkurat n befinner jeg meg p hytten vr p Kastet, ved Larvik. Her bodde vi fast i nesten ti r. og levde ut drmmen om livet p landet.Men det er en annen historie...

I intervjuet sierMiuccia Pradaflere ting som treffer meg midt i solar plexus. Frst og fremst har Pradakommet til at hun vil vre mer pen, hun som er 64 r og kunne levd lykkelig bak fasaden. Kanskje hun har skjnt at arroganse ikke er noen dyd. At det ha kontroll er det enkleste, og at det er mye mer interessant nr man slipper litt mer opp. Vi mennesker er jo s mye mer enn det som er p overflaten- vi er s mye mer enn det andre ser av oss, det vi velger vise frem, det glansete bilde, det som er ferdigtygd, bearbeidet og fit for fight. Vi baler alle, snn er det jo, men vi liker ikke innrmme det verken ovenfor oss selv eller enda mindre, vise usikkerheten eller vre svake sider frem for andre. Det som er stygt er egentlig mer interessant, mener Miuccia Prada. - Det stygge er menneskelig, sier hun.

Tidligere hadde jeg en aversjon mot det stygge og mrke. Jeg husker et maleri som en venninne hadde p veggen i leiligheten sin. Det var av en avkuttet fot. Det var alt; en avkuttet fot som liksom hang der, i lse luften. Hver gang jeg s maleriet av den avkuttede foten lurte jeg p hvorfor hun ville ha det p veggen.Hvem ville omgi seg med noe s grotesk, snn i hverdagslivet? Den gangenskjnte jeg ikkehennes hang til dyrke det heslige, det stygge og nevrotiske. I dag kan jeg i strre grad se verdien av det - fordi det ikke skremmer meg p samme mte.

Miuccia Pradas heslighet er unektelig av det mer estetiske slaget. Kanskje er det en lsning. gjre det stygge vakkert. Ved ha en kjrlig innstilling, kan alt bli vakkert. Ved omfavne det stygge med kjrlighetens blikk, blir det ikke stygt lenger. En ekkel frosk, blir fin hvis du ser p den, p ordentlig- som et levende vesen, med et pulserende liv. Ved slutte fordmme, og i stedet betrakte og utforske med et kjrlig blikk, vil det vakre komme til syne. Snn er det jo!

For jeg vet at hun har rett. Det stygge er ogs en del av livet, det er i oss, det ogs. Og det som er glanset og velpolert og vakkert, er p mange mter mindre interessant. Jeg tenker ofte p det nr jeg har trakket i salaten, gjort noe dumt, eller kommet til kort p et eller annet vis. Jaja, Irm, tenker jeg da, det gjr deg i det minste mer interessant. Du oppfrte deg ikke perfekt, ikke denne gangen heller. Og takk og pris, ikke sant? Hvem vil vre en perfekt person? Eller henge rundt en?? Hvis man tenker etter, er det perfekte menneske snarere et skremselbilde, enn motsatt. Nei, takke meg til at vi alle er uperfekte i strre eller mindre grad.

Mot slutten av intervjuet sierPrada noe annet viktig. - En gang i begynnelsen av min karriere prvde jeg hre p andre, og det ble helt galt. Jeg m gjre det jeg mener er riktig, og n er alle glade for at det er snn det er.

(For en heldiggris! Hvordan klarer hun det?) En ting er ha en ide om st p sitt. Men hva med forholdet til alle som fungerer som gatekeepers? Tilhrerne, synserne, bedmmerne.Hvordan fr hun dem med p laget, hver gang? Hun er kanskje blant den sjeldne sorten som har opplevd bli anerkjent, beundret og elsket for alt hun har gjort, alltid! (Sannsynligvis ikke.) Kanskjehun har lrt seg takle kritikk p en konstruktiv mte, bruke den til bliendabedre, menuten la seg dupere.Det hadde jo vrt noe, nr sant skal sies.

I yrket mitt er kritikk helt sentralt.Det er min oppgave bedmme og evaluere studenters arbeid, og mine mer meritterte kollegers oppgavebedmme og evaluere mine faglige arbeider.Og jeg kan si det rett ut, det er mye lettere bedmme andres arbeid enn ta imot andres bedmmelse av arbeidet sitt. De siste rene har detvrt mange nederlag, rejections, og krav om omskriving og bearbeiding for min del.Noen ganger har nederlagene vrt s sjokkerende at de har handlingslammet meg fullstendig. Det har gtt mnedsvis fr jeg har kunnet ta tak igjen i arbeidet og gtt videreDet kan p sin side skyldes en plagsom tendens til overidentifisere meg med mitt arbeid. Hvordan klare ikkeblipersonlig nr arbeidet er s, ja, personlig?

Ogs p dette omrdet kan jeg finne trst i intervjuet med Miuccia Prada. Hun bekrefter nemlig at arbeidet hennes er som et selvportrett. - Det kommer fra meg. Det er min sjel. Det er mitt liv, og jeg ser aldri p arbeidet som noe annet. Jobben, stiftelsen, privatlivet mitt, alt henger sammen, sier hun.

Jepp, just like me (det er alts ikke noe i veien med vre personlig i jobben)! Jeg er ikke en person som finner mening i hva som helst hvis det ikke gir resonans i livet mitt. Jeg tar meg selv med inn i arbeidet, enten det handler om forberedeen best mulig forelesning for studentene mine eller skrive en faglig rapport.Person ogarbeid, same thing. Kanskje finnes det noen egnete metoder for takle kritikk eller nederlagfor oss som har et svrt personligforhold til arbeidet vrt? Intervjuet sier ingenting om dette. (Har du noen tips, tar jeg gjerne imot i kommentarfeltet! Og jeg vet at det er effektivt ha et lringsperspektiv, men n snakker jeg om de flelsesmessige reaksjonene - alts, hvordan klare kjenne flelsesmessig styrke av f kritikk eller oppleve nederlag?)

Senere i intervjuet uttaler Prada; - I blant fler jeg at kvinner ikke verdsetter vr posisjon i samfunnet. At vi ikke er sterke nok til presse gjennom vr tenkemte. (Tell me about it!) Vi liker ikke forretningskvinner. Vi er imot kvinner som minner om menn. (Hm, ja. Jeg tror hun kan ha rett.) Og jeg har alltid nsket ha personlighetstrekk allesteds fra, og ikke bare vre p en mte. (Jeg, og!) Jeg hadde venner som sa; ingen menn, ingen barn - full uavhengighet. Jeg valgte et kompromiss, et komplett kompromiss. Jeg valgte litt avantgarde, og litt mote, og det fungerer for meg. Jeg vil ikke sl vrak p min fortid, for jeg har den s dypt inni meg selv. Jeg synes ikke det er s ille vre hyggelig mot en mann.

Hehe, man m jo humre litt i skjegget. Srlig over den siste setningen. Jeg synes ikke det er s ille vre hyggelig mot en mann. Men man skjnner jo hva hun sikter til. Jeg var heller aldri en som tok engasjementet mitt helt ut; jeg ogs har valgt en livsvei som p mange mter er et komplett kompromiss. Jeg arbeidet for likestilling og kvinner i ledelse, men jeg har ogs underkastet meg menn, som min far, veiledere, og kjrester. Jeg er konservativ og liberal p en og samme tid; opptatt av tradisjoner, men ogs av nytenkning. Jeg er akademiker, men mer opptatt av praktisk enn teoretisk nytte. Fagidiot som elsker g i dybden, men samtidig opptatt av estetikk og form og det som er "p overflaten".Ufokusert ellervinglete kunne man kalt en snn personlighetstype. Men Miuccia tenker p det kompromisseeller vre eklektisk som en styrke. En styrke som har vrt en vesentlig forklaring p hennes egen suksess.

Kanskje det var derfor dette intervjuet ble s inspirerende. I et yeblikk har Miuccia Prada vrt som et speil for meg. Hun speiler noen av mine mest grunnleggende ideer og karaktertrekk, og hun gjr det p en mte som gir hp og motivasjon. Kan hun, kan jeg! (Ikke at jeg har ambisjoner om skape et milliardkonsern, men noe mer enn det jeg har ftt til s langt, ville vrt fint.)

Det viktigste budskapet jeg tar med videre er likevel st i det med rak rygg. Vre den jeg er, og gjre mest mulig ut av det p den veien som blir til mens jeggr.





Ha en god dag og takk for at du stakk innom bloggen min igjen!

Beste hilsen Irmelin

PS!Blir fortsatt glad om du trykker liker, hvis du liker og sprer hvis du har lyst dele videre

Intervjuet er frt i pennen av Andrew O`Hagan.

Lft er forkortelse for lsningsfokusert tilnrming p problemer og utfordringer som har hatt betydelig gjennomslag bde i familieterapi og i arbeidslivet i Norge. Gro Johnsrud Langslethar bl.a. skrevet bok om Lft for ledere.



, Brum

Hei, og velkommen til bloggen min! Jeg har jobbet p ledelsesfeltet lenge - s lenge at jeg har sluttet gjengi hvor mange r det er, haha. Jeg elsker fag og kunnskap og nsker spre mine kunnskaper og innsikter til flest mulig fordi verden trenger mer positivt lederskap. Jeg mener fremtidens lederskap handler om evne, vilje og handlekraft til skape en mer positiv og brekraftig fremtid, og til mobilisere andre til gjre det samme. Jeg er stolt av min doktorgrad i strategisk ledelse fra Norges Handelshyskole i Bergen, selv om skolen er enten hatet eller eller elsket blant folk flest. Det meste er ikke som man tror! Selv om jeg i dag er akademiker og en lykkelig medarbeider p Hyskolen Kristiania, er jeg ikke en som elsker teorier for teorienes skyld. Ledelse og lederskap utves i praksis, og derfor har jeg viet min karriere til bidra inn p kurs, programmer, tiltak, og prosjekter for praktikere og studenter i ledelse og lederskap. Jeg drmmer om inspirere folk til realisere drmmene sine, men uten vre blyd og naiv. Endring og innovasjon krever hardt arbeid, og gr sjelden etter planen. Men det er s viktig!Det er vi selv som skaper morgendagen gjennom vre handlinger i dag. Her p bloggen skriver jeg med ujevne mellomrom om det som engasjerer meg, god lesning og takk for at du kom innom! beste hilsen Irmelin

Kategorier