hits

august 2015

Fri til elske sin skjebne (Amor Fati*)

Midt i min bundne, blodige hjelpelshet var jeg fortsatt fri - skriver Gregory David Roberts i boken Shantaram. Fri til hate de som torturerte meg - eller til tilgi dem.

Jeg var alene p hytten og satt i sengen med PCen p fanget og en kopp te ved siden av meg p nattbordet. Til venstre for meg, l en tykk skjnnlitterr bok og dagboken min.   Bokens tittel var Shantaram.



Jeg hadde nettopp lest ferdig kapittel 1 og besluttet  gi boken opp. Den var 1000 sider og jeg visste at hvis jeg ble hektet, ble jeg hektet. Da ville jeg ha lyst til lese hele tiden og det kom til prege store deler av fritiden min de neste ukene.  Jeg tenkte som s; hvis en bok skal sluke opp store deler av tiden min, br den vre verdt det. Og etter ha lest meg gjennom det frste kapittelet, var jeg enig med meg selv om at han skriver dritbra, bare frste avsnittet var noe helt for seg selv, men selve storyen, det universet jeg ble frt inn, en sann historie om en rmling som flykter fra et hyrisikofengsel i Australia til slummen i Bombay, fltes bare ikke som et sted jeg hadde lyst tilbringe s mye tid. 

Men likevel; les denne innledningen her - den m vre noe av det bedre jeg har lest:

Jeg mtte bruke lang tid og reise nesten verden rundt for forst det jeg n vet om kjrlighet og skjebne og de valg vi gjr, men kjernen i det kom til meg i et glimt, mens jeg sto lenket til en mur og ble torturert. Der gikk det p en eller annen mte opp for meg, gjennom skriket inni meg, at midt i min bundne, blodige hjelpelshet var jeg fortsatt fri. Fri til hate de som torturerte meg - eller tilgi dem. Det hres kanskje ikke ut som all verdens, jeg forstr det. Men nr lenkene og jernene skjrer og river i deg og du ikke har annet, s innebrer friheten et helt univers av muligheter. Og valget du gjr, mellom hat og tilgivelse, kan bli til historien om ditt liv. (Roberts, 2010 s. 8).

Ja, s treffende kan det sies. At livet bestr av valg, og at frihetsflelse frst og fremst er en valgt tankekonstruksjon.

Her beskriver hovedpersonen en situasjon med en ekstrem frihetsbervelse, men likevel opplever han at han har valg.

Vi andre, vi har jo ikke opplevd noe s ekstremt, men kjenner oss likevel igjen. For i lpet av livet opplever hver og en av oss p ulikt vis vi at vi kommer i situasjoner som fles mer eller mindre frihetsbervende og da m vi ta stilling til hvordan vi skal forholde oss til det.  

Jeg tenker p da jeg fikk barn for frste gang, det var en fantastisk opplevelse plutselig ha dette lille, skjre og vakre mennesket i livet mitt, men jeg fikk nesten klaustrofobi over miste friheten min over natten.  Plutselig var alt styrt av behovene til denne lille skapningen, som heller ikke syntes bli fornyd med noe, melken min likte han ikke, eller det vil si, likte er vel ta det litt langt, han tlte ikke melken min, og hele den frste ret ble et r med strev og slit og lite svn og masse byssing.  Jeg ble en ekspert i bysse gende, stende og sovende, og det tok lang tid fr jeg fikk orden p tankene mine, og klarte innrette meg i den nye situasjonen.

Etter hvert forstod jeg at min frihetsflelse for evig ville bli preget av det valget jeg hadde tatt om bli mor til et barn og at jeg mtte bestemme meg for elske det.  Jeg har ikke snudd meg tilbake siden, men jeg har likevel blitt pminnet gang p gang at det er jeg som styrer hvordan jeg vil tenke om mer eller mindre utfordrende situasjoner livet har bragt meg opp i p grunn av mine (tidligere) valg. 

Being cause in the matter

handler om ha en innstilling til livet om at man alltid har ansvar og alltid valg**. Det betyr ikke at jeg tror jeg er den eneste rsaken til noe negativt som skjer meg, ikke en gang at jeg har meste parten av skylden, men at jeg likevel velger se p alt som skjer med en innstilling om at jeg er 'cause in the matter'. 

Poenget er; Det eneste ingen kan ta fra oss, er hva vi bestemmer oss for tenke og fle om det som skjer oss, om den situasjonen vi er i, om vi velger fle oss som offer eller som en som har valg.  Og selv om frihetsgradene vre eller handlingsrommet er svrt s begrenset, kan vi alltid velge hvordan vi skal forholde oss til situasjonen.  Det er ikke hvordan vi har det, men hvordan vi tar det, som til syvende og sist teller.


 

* Andre Bjerke skrev diktet Amor Fati om elske sin skjebne.  Denne lenken viser hans datter Vilde Bjerke som fremfrer det p TV2.

** Se artikkelen 'The Four Ways of Being that Create the Foundation For Great Leadership, a Great Organization, and a Great Personal Life' Av Erhard & Jensen (2013)

, Brum

Hei, og velkommen til bloggen min! Jeg har jobbet p ledelsesfeltet lenge - s lenge at jeg har sluttet gjengi hvor mange r det er, haha. Jeg elsker fag og kunnskap og nsker spre mine kunnskaper og innsikter til flest mulig fordi verden trenger mer positivt lederskap. Jeg mener fremtidens lederskap handler om evne, vilje og handlekraft til skape en mer positiv og brekraftig fremtid, og til mobilisere andre til gjre det samme. Jeg er stolt av min doktorgrad i strategisk ledelse fra Norges Handelshyskole i Bergen, selv om skolen er enten hatet eller eller elsket blant folk flest. Det meste er ikke som man tror! Selv om jeg i dag er akademiker og en lykkelig medarbeider p Hyskolen Kristiania, er jeg ikke en som elsker teorier for teorienes skyld. Ledelse og lederskap utves i praksis, og derfor har jeg viet min karriere til bidra inn p kurs, programmer, tiltak, og prosjekter for praktikere og studenter i ledelse og lederskap. Jeg drmmer om inspirere folk til realisere drmmene sine, men uten vre blyd og naiv. Endring og innovasjon krever hardt arbeid, og gr sjelden etter planen. Men det er s viktig!Det er vi selv som skaper morgendagen gjennom vre handlinger i dag. Her p bloggen skriver jeg med ujevne mellomrom om det som engasjerer meg, god lesning og takk for at du kom innom! beste hilsen Irmelin

Kategorier